De afgelopen vijf jaar is het aantal strandpaviljoens in Nederland toegenomen van 396 naar 413 paviljoens. In Groningen is dit aantal gelijk gebleven met een totaal van 6. De stijging bedraagt hiermee 4%, een groei die positief afwijkt van de negatieve ontwikkeling van de totale dranksector (-2%). Opvallend: De groei wordt voor een groot deel veroorzaakt door nieuwe paviljoens in de niet-kustprovincies. Hier kwamen er 9 paviljoens bij (+41%), waarvan alleen in Gelderland al 4 bedrijven.
Ontwikkeling aan de kust
De afgelopen vijf jaar zijn er in de kustprovincies Zeeland en Noord-Holland relatief gezien de meeste strandpaviljoens bijgekomen. In absolute aantallen was de stijging het grootst in Noord-Holland (+6).
In de tien strandgemeenten met de meeste strandpaviljoens van Nederland zijn 252 strandpaviljoens gevestigd, een stijging van 7% ten opzichte van vijf jaar geleden. Dit aantal is goed voor ruim 60% van het totale aanbod. Binnen de top 10 blijven Den Haag, Zandvoort en Veere de strandgemeenten met de meeste paviljoens. De gemeente Veere heeft de afgelopen vijf jaar de sterkste groei doorgemaakt. Hier steeg het aantal met 6 strandpaviljoens naar 30 vestigingen (+25%). Bijna de helft van het Zeeuwse aanbod is gevestigd in deze populaire toeristische kustgemeente.
Hittegolf
Een geslaagd jaar dient circa 30 mooie zomerse dagen te tellen, 2016 en vooral 2018 waren qua zonuren goede jaren. Waar een jaar gemiddeld circa 80 warme, zomerse en tropische dagen telt, werden in 2018 door het KNMI bijna 120 van deze dagen geteld. Met twee hittegolven was het goed toeven langs het strand. Hierdoor werd het afgelopen jaar een moeilijk te overtreffen jaar voor de strandexploitaties.
Populair voor buitenlanders
De kust is een populaire plek voor veel buitenlandse toeristen. Volgens het NBTC Holland Marketing werd in 2017 de kust door 2,6 miljoen buitenlanders bezocht. Dit is een stijging van 12% ten opzichte van 2015.
Het aantal overnachtingen langs de kust is de afgelopen 5 jaar met circa 10% toegenomen tot ruim 24 miljoen. Dit wordt volledig veroorzaakt door een groei van het buitenlandse segment (+30%, ruim 45% van het totaal).
Bron: Van Pronsen & Partners