Als bierkenner is het makkelijk je te verliezen in de wereld van de steeds exclusievere en moeilijk te verkrijgen bieren. Dit komt doordat je als liefhebber altijd gericht bent op de dingen die je nog niet kent/nog niet hebt geprobeerd. In deze column wil ik juist het tegenovergestelde doen: bieren behandelen die de meeste bierkenners, met hun neus hooggeheven, uit de weg gaan omdat ze te goedkoop en algemeen verkrijgbaar zijn en dus geen kwaliteit uitstralen.
De aanleiding hiervoor is de zilveren medaille die het vernieuwde huisbier van de Albert Heijn, met de tautologische naam Brouwers Pilsner, won bij de Dutch Beer Challenge 2017. Met deze tweede plek staat het bier direct onder het exclusieve luxe pilsner van Gulpener Chateau Neubourg en boven pilsners zoals Heineken en Brand. Het feit dat een panel van bierkenners een dergelijk budget pils, in een blindproeverij, verkiezen boven diverse premium pilsners, laat zien dat kwaliteit en betaalbaarheid vaak dichter bij elkaar liggen dan de consument denkt.
Ik heb hetzelfde fenomeen bij veel blindproeverijen meegemaakt. Ik hou ervan om in een pils proeverij altijd een aantal budget merken mee te nemen. Ik laat dan de deelnemers van tevoren invullen wat ze zelf dénken het lekkerste en minst lekkere pils te vinden. Tot grote hilariteit scoren de budgetmerken in dergelijk proeverijen vaak boven verwachting hoog: ‘Ha ha! Henk zegt altijd dat hij per se Hertog Jan wil hebben omdat andere merken ‘koppijnbier’ maken, en nu kiest hij zelf voor Schultenbrau!’
Het feit is dat veel van de budgetmerken ook door gerenommeerde brouwerijen worden gemaakt. Brouwers Pilsner komt bijvoorbeeld bij Bavaria vandaan en Klok Pilsner bij Grolsch. Natuurlijk niet onder dezelfde receptuur als hun ‘A’ merk, maar dat hoeft niet te betekenen dat het slecht bier is. Ook worden er sommige Duitse merken voor budgetprijzen verkocht zoals Veltins en Oettinger. Ik heb nog nooit van mijn leven Duits pils geproefd dat slecht smaakte.
Neem dus nu eens een uniek advies van een bierkenner waarmee je je uitgavenpatroon kunt drukken: probeer eens een budget bier! De kwaliteit doet meestal niet onder voor de premium merken, waar je betaald voor de reclamecampagne en enige manier waarop je hoofdpijn krijgt van het drinken van bier is als je er teveel van drinkt. Op die manier pomp je minder geld in de pils giganten en hou je geld over wat je kunt gebruiken om een mooi speciaalbier te kopen. Bespaar op pils, investeer in speciaalbier!
Ivo is internationaal biersommelier, entertainer en horeca-expert. Heeft een onmetelijke passie voor bier, horeca en gastvrijheid. Ivo zal maandelijks een column schrijven voor Horeca Groningen.