Voor wie wel eens buiten de deur eet, zal het geen verrassing zijn. Lang moeten wachten tot je je bord krijgt voorgeschoteld, dineren aan te krappe tafeltjes, om vervolgens lang te moeten wachten op de rekening. ‘Foodieblog’ Culy zette de dertien grootste ergernissen van Nederlandse restaurantbezoekers op een rijtje.
Met stip op één: onvriendelijke bediening. Driekwart van de 1215 ondervraagde lezers zegt zich hieraan te ergeren, achtervolgd door onoplettende bediening. Eveneens veel genoemd werden een slechte kwaliteit van het eten, vieze toiletten en restaurants die geen gratis kraanwater schenken.
Foodie. Het is een term die velen wellicht nog onbekend in de oren klinkt. Op Wikipedia wordt een foodie omschreven als ‘een persoon met een geraffineerde interesse in voedsel en alcoholische dranken. Hij zoekt nieuwe voedselervaringen als hobbyisme, in plaats van het simpelweg eten uit gemakzucht of honger’. In dit licht bezien, kun je je vraagtekens zetten of het onderzoek representatief is voor de gemiddelde restaurantbezoeker. Veertig procent van de ondervraagden eet meerdere keren per maand buiten de deur, 45 procent eenmalig. Drie procent bezoekt meerdere keren per week een restaurant.
Zoals eerder opgemerkt, niet iedere restaurantbezoeker is een foodie. Doorgaans gaat men gemakshalve uit eten, om gezellig samen te zijn met familie en vrienden of uit zakelijk oogpunt. Zij stellen wellicht andere eisen aan een restaurantbezoek dan de gemiddelde foodie. Toch dienen eigenaren en personeel de kritiek serieus te nemen om de klant in de toekomst een (nog) aangenamere ervaring aan te kunnen bieden. Tot slot zou ik nog een ‘shoutout’ willen doen naar het Groninger horecapersoneel. Trek je niet te veel aan van de conclusies van dit onderzoek. Jullie doen fantastisch werk, zeker wanneer je dit vergelijkt met de beloning die er tegenover staat. Maar probeer dus, waar mogelijk, nog vriendelijker te zijn naar je gasten. Een mooie glimlach doet wonderen!
De volledige top-13 restaurantergernissen:
1. Onvriendelijke bediening
2. Onoplettende bediening
3. Slechte kwaliteit van het eten
4. Een slechte prijs/kwaliteit verhouding
5. Vieze toiletten
6. Lang moeten wachten op eten
7. Geen gratis kraanwater schenken
8. Overlast
9. Lang moeten wachten op de rekening
10. Te krappe tafels
11. Een rekening die niet klopt
12. Menu’s met veel te veel keus
13. Niet kunnen reserveren via internet
Auteur: R. Beens
© Horecagroningen.nl