Horeca Xperience, de horecabeurs van het Noorden, op de fantastische locatie in de Martinikerk in de stad Groningen, was maandag 16 oktober een groot succes. Met bezoekersaantallen die weer op het niveau zijn van voor de corona-periode was het event druk bezocht. Alle professionals uit het horecavak, ondernemers, koks, bediening en vertegenwoordigers, troffen elkaar op de horecapleinen en bij de vele, interessante stands van de beurs. In een relaxte setting, en met een lekker glas in de hand, kon er goed met elkaar worden bijgepraat over het mooie horecavak.
Voor organisator Joris van Berkel van Horecagroningen is de goede opkomst geweldig, maar niet het belangrijkst. ‘Het gaat mij erom dat iedereen blij is. Dat standhouders en bezoekers elkaar vinden, en dat is volgens mij heel goed gelukt.’
Klaar Af Kook & Biertapwedstrijd
Hoogtepunt en absolute publiekstrekker van het evenement was Klaar Af Kook. Een zinderende kookwedstrijd waarin 12 noordelijke chefs het tegen elkaar opnamen. De onbetwiste winnaar was Ivaylo Mechkarski van restaurant Nobel op Ameland. Pascal Du Pree van Landhotel Diever in Assen werd tweede, gevolgd door Larissa van der Boom van Pinchazz in Groningen.
Ook waren er natuurlijk weer de jaarlijkse biertapwedstrijden. Het perfecte Groningse biertje werd deze editie getapt door Leon Fopma van Grand Café Hooghoudt in Groningen. Op de voet gevolgd door Aron Ruiter van Café Bolhuis en Zoya Taseva van Harbour Café.
Leermeester van het Noorden
Nieuw dit jaar was de verkiezing van beste Leermeester van het Noorden. Daar won Angela Zeelen, van Grand Café Levels in Harlingen, de prijs voor beste leermeester Bediening. Peter Helder, van Spot Oosterpoort in Groningen, kreeg de titel beste leermeester Keuken. Aan het harde gejuich te horen was het publiek blij met dit nieuw toegevoegde onderdeel aan het evenement. Van Berkel werd daar door verrast: ‘Toen iedereen heel hard ging juichen en schreeuwen bij de uitreiking van deze verkiezing dacht ik wel even, wat is hier aan de hand? Maar dat vond ik dus heel erg leuk, juist omdat je het eigenlijk meer verwacht bij de tapwedstrijd of de kookwedstrijd.’
Seminars in de Xperience room
In de zogeheten Xperience room werden boeiende seminars gegeven die gratis toegankelijk waren. Zo was er een seminar over AI (Artificial Intelligence) in de horeca, door expert Jan van der Zwaag.
Bij het seminar van gastvrijheid guru Wouter Verkerk kreeg je als ondernemer in sneltreinvaart uitleg over hoe belangrijk beleving is voor je zaak, en hoe je dat succesvol toepast. ‘Het is een hele korte kennismaking, maar het is erg interessant voor iedereen met een horecabedrijf die moeite heeft met structuur’, zegt Verkerk. ‘Voor die ondernemer is het goed om te weten dat er veel meer mogelijk is dan ze denken, maar dat je dan wel op een andere manier moet gaan werken.’
De tip voor 2024 is volgens Verkerk altijd de prijs vragen die je moet vragen en vooruit werken.
Groen Genieten labels
Tijdens de seminar van Groningen Werkt Slim zijn de eerste duurzame horecaondernemers beloond met het Groen Genieten-label. Dennis Cooking Place, Wadapartja, Toet, de Graansilo, Feithhuis en Rooftop Merckt verdienden dit label door hun horecapand te verduurzamen. Meer info over dit label vind je hier.
Stands
Natuurlijk was er dit jaar ook weer een uitgebreide en interessante selectie van exposanten. Naast hoofdsponsor Bidfood waren er horecapleinen van Sligro en VHC ActiFood. Maar ook van kleinere namen als Gebrouwen door Vrouwen, Maallust, Double Dutch Drinks, Diversey en De Eenhoorn koffie & thee.
Volgend jaar vindt de 12e editie plaats van Horeca Xperience op maandag 14 oktober 2024 in de Martinikerk in Groningen.