Onlangs werd in de lokale media meerdere malen zorgen geuit over de groei van de het aantal horecazaken in de stad Groningen, vaak ook als oplossing voor leegstaande winkels. Ook landelijk wordt in meerdere steden (vaak door de lokale KHN) de noodklok geluid. Reden voor Van Spronsen & Partners horeca-advies om eens nader te kijken wat er zoal is gebeurd in de bruisende studentenstad. Daarbij is Groningen vergeleken met 3 andere studentensteden: Leiden, Utrecht en Nijmegen. De afgelopen 3 jaar is het horeca-aanbod met 5% toegenomen in Groningen naar bijna 575 bedrijven (exclusief hotels). Wat wel opvalt is dat de groei in sommige gevallen wellicht kan worden gezien als een inhaalslag. Hierbij moeten we echter wel opmerken dat de verzorgingsregio van de stad Groningen kleiner is dan die van de andere studentensteden.
Drankensector
Het aantal cafés is de afgelopen 3 jaar gelijk gebleven. Dit is redelijk opvallend, landelijk daalt het aanbod en ook in de vergelijkbare studentensteden nam het aanbod licht af. Van de totale dranksector in de gemeente Groningen is bijna 75% gelegen in het centrum van Groningen. Opvallend is dat er in de gemeente Groningen relatief veel cafés (8,1 per 10.000 inwoners) zijn ten opzichte van de vergelijkbare studentensteden (5,9 per 10.000 inwoners). Verder zien we een forse ontwikkeling (+36%) van het aantal coffeecorners in de gemeente Groningen. Dit kan echter gezien worden als een inhaalslag. Groningen telt namelijk circa 1.5 coffeecorner per 10.000 inwoners, wat na deze flinke groei gelijk ligt met het aanbod in de vergelijkbare studentensteden. Hier nam het aanbod ‘slechts’ met 3% toe maar zijn er relatief nog steeds meer coffeecorners (1,6 per 10.000 inwoners).
Fastservice sector
Dit is de sector waar landelijk in alle steden de grootste groei te zien is. In Groningen steeg het aanbod in 3 jaar met 10% maar opvallend is dat er relatief weinig fastservice bedrijven zijn ten opzichte van het aantal inwoners (8,3 tegenover 9,3 in de vergelijkbare steden). Het aantal ijssalons en lunchrooms nam respectievelijk met 20% en 25% toe, maar dit kan wederom deels worden gezien als een inhaalslag. Het aanbod ligt nu (relatief) bijna op hetzelfde niveau als in de andere steden. Opvallend is dat het aantal shoarmazaken in de gemeente Groningen is gedaald met 6%, terwijl dit aantal in de vergelijkbare studentensteden juist is toegenomen met 25%. In het centrum heeft een forse groei plaatsgevonden van het aantal cafetaria (+44% naar een totaal van 26). Hier zien we ook innovatieve frietconcepten zoals de Frietwinkel. Opmerkelijk is dat in dit segment, dat doorgaans echt een wijkfunctie heeft, het aanbod buiten het centrum juist afnam (- 12%).
Restaurantsector
De groei in de restaurantsector (nu totaal 160) is in Groningen relatief beperkt (+3%, tegenover +9% in de vergelijkbare steden). Hiermee telt de gemeente bijna 8 restaurants per 10.000 inwoners tegenover 9 in de vergelijkbare steden. Wel merken we hierbij op dat er schaalvergroting plaatsvindt. De nieuwe restaurants, zoals bijvoorbeeld Vapiano en Happy Italy zorgen er voor dat het aantal vierkante meter met 10% toenam. Opvallend is dat het aantal restaurants met een buitenlandse keuken nauwelijks is toegenomen, terwijl dit landelijk juist de trend is.