Bestellen in gebarentaal, toename wapenbezit in het uitgaansleven, nooit meer roken bij de Mac, D’olle Grieze op slot, fooi geven van deze tijd? Wat is er deze week allemaal gebeurt in de Groninger horeca? Je leest het hier.
Bestellen in gebarentaal
Als het crowdfundingsproject geslaagd is kun je vanaf dit najaar bij café Luhu in gebarentaal een biertje bestellen. Luhu wordt geopend in het clubhuis voor doven aan de Munnekeholm in de stad en zal tevens een leerbedrijf worden. Om het laagdrempelig te houden mag je natuurlijk op allerlei manieren bestellen. Meedoen met de crowdfunding.
Meer wapenbezit in het uitgaansleven
Diverse beveiligingsbedrijven die de beveiliging regelen in het Groninger uitgaansleven melden een toename van het wapenbezit. Hierbij speelt leeftijd een bepalende rol. Uitgaanspubliek is agressiever geworden dan een aantal jaar geleden en jongeren hebben vaker kleinere wapens op zak, met name messen. Dit wapenbezit bij jongeren komt in alle lagen van de bevolking voor.
Nooit meer roken bij de Mac
Fastfoodketen McDonald’s gaat als eerste grote horecagelegenheid in Nederland al haar terrassen rookvrij maken. Vanaf eind deze zomer mag er onder andere in Groningen niet meer op het terras of voor de deur gerookt worden. Met deze stap biedt de keten een rookvrije werkomgeving voor haar medewerkers en een terras waar iedereen rookvrij kan genieten van zijn maaltijd.
Café D’olle Grieze op slot
De gemeente Groningen sluit Café D’olle Grieze in de Haddingestraat voor een periode van tenminste 3 maanden. Deze sluiting is mede voortgekomen uit een onderzoek naar drugsoverlast en dealen met als triest dieptepunt de schietpartij op straat van afgelopen weekend waarbij een 50 jarige Leeuwarder om het leven kwam en meerdere gewonden vielen.
Is fooi nog van deze tijd?
De horeca merkt het al langer, de fooien lopen terug. Volgens onderzoek van één vandaag is deze trend in een stroomversnelling geraakt door het toenemende personeelstekort. Minder mankracht dus minder service heeft invloed op de fooien en omdat de prijzen zijn gestegen houdt de gast de service kritischer tegen het licht. Daarnaast vindt er ook een algehele normverschuiving plaats en wordt er gezocht naar redenen om minder fooi te geven om zo prijsstijgingen te compenseren. Er valt met een goede service dus nog heel wat te winnen.
Tot de volgende flash!