Afgelopen juni opende Mr. Mofongo een nieuw gedeelte met Mofongo’s Greenhouse en Mofongo’s Rooftop Winebar. Met de uitbreiding is het een uitgebalanceerd concept met verschillende werelden geworden. De aanvulling op de culinaire wereldreis is het werk van Patrick Beijk, een creatieve horecaondernemer die tevens schuilt achter het horecagedeelte van Merckt, het toekomstige hoekpand aan de Grote Markt. Wat kunnen we daarvan verwachten? Horecagroningen.nl ging in gesprek met Beijk over zijn nieuwe, unieke horecaconcepten.
Beijk aan het woord
“Er is sprake van een opvallende verschuiving in de horeca waarbij de laatste paar jaar concepten veel meer diepgang krijgen. Steeds meer horecabedrijven specialiseren zich bijvoorbeeld in speciaalbieren met een breed en spannend assortiment en ook in de wereld van cocktails zien we meer verfijning en kwaliteit. Wij hadden recentelijk al ingespeeld op deze trends met Mofongo’s Distillery & Cocktailbar en aan de overkant The Dog’s Bollocks als tegenhanger met een meer ruige Pub met 150 soorten bier”. Dus het logisch gevolg is dan een wijnbar? “Kijkend naar ons drankaanbod mocht er nog wel meer aandacht komen voor de wijnen, we verkochten vooral huiswijnen en wilden een spannender aanbod. Zodoende besloten we dat als we dit goed zouden willen aanpakken het tijd ging worden voor een mooie wijnbar. Wel een wijnbar met een cabriodak zodat we minder kwetsbaar zijn in de zomer. De laatste tijd zie je een opvallende groei van mooie wijnconcepten, in een bruisende stad als Groningen zie je dat er voldoende marktpotentie is voor een paar mooie wijnbarren.”

Afgelopen juni werd Mofongo’s Rooftop Winebar en Mofongo’s Greenhouse geopend. Een prachtige aanvulling op het Grand café-restaurant, de cocktailbar en de distilleerderij. In november gaan ze ook nog een nieuwe koffiebar openen met een stoere koffiebrander. De nieuwe aanwinst zorgt ervoor dat Mr. Mofongo zich nu ondertussen vormt tot een 24-uurs concept. Beijk hierover; “Over een paar weken gaan we ’s morgens erg vroeg onze eigen single origins branden en zo kan je heel vroeg in de ochtend een heerlijk vers bakje halen met een bijpassende ontbijtkaart. Booz & Beans krijgt de sfeer van een Zuid Europese koffiebar. Staand kun je even gezellig aan de bar koffiedrinken en voor degene die nog even op de laptop wil werken kan je terecht op een luxe leren bank met voldoende stopcontacten.” Met alle genoemde concepten kunnen de gasten van Mr. Mofongo dus bijna 24 uur per dag genieten van verschillende werelden.

Wijn & streetfood
De wereldreis op gebied van eten en drinken wordt voorgezet met een uitgebreid assortiment aan wijnen. Deze worden per glas door een zelf ontwikkeld robotsysteem ingeschonken volgens het “wine-by-the-glass” systeem met tachtig posities. De robotarmen en wijnklimaatkast bevinden zich onder de voeten van de gasten waarbij via een transparante Oled scherm informatie over de gekozen wijn wordt geprojecteerd.
De nieuwe keuken in het centrum van de bovenverdieping, de Greenhouse, voorziet de gasten tot 00.00 uur ’s nachts van uiteenlopende streetfoodgerechten en foodsharing planken uit verschillende continenten.

De pannen inkijken
De Chef’s Table bevindt zich in het hart van de Greenhouse en belooft spectaculair te worden. “Vaak kijk je tegen de rug van de chef aan wanneer je gelijkvloers aan de Chef’s Table plaats neemt. In ons geval kijk je van een hogere positie rechtstreeks de pannen in.” Aldus, Beijk. “Eenmaal aan deze tafel, komen alle specialiteiten van Mofongo tezamen. Ook zullen bijzonder technische innovaties de beleving straks tot een nog hoger niveau brengen waarbij letterlijk ieder zintuig geprikkeld wordt. Zo gaan we bijvoorbeeld met een mini-distillery, die vanaf boven de tafel volautomatisch naar beneden komt, samen met de gasten stoken.”
Mofongo in balans, op naar Merckt
Beijk spreekt met passie over het wereldse concept Mr. Mofongo. De ondernemer zal nooit stoppen met zijn zoektocht naar nieuwe ideeën, technologieën en recepturen, maar spreekt uit dat door de aanvulling van het nieuwe gedeelte er wel een soort van mooi uitgebalanceerd geheel is ontstaan.

Ondanks het voltooien van dit uniek totaalconcept zijn de plannen om nieuwe ideeën uit te werken nog niet ten einde. De horecaondernemer zit namelijk achter het horecagedeelte van het toekomstige hoekpand op de Grote Markt, genaamd Merckt. Zoals Beijk het zelf omschrijft zal deze Foodmarkt bestaan uit drie lagen beleving met een verscheidenheid aan Foodcorners, leuke eettentjes gecombineerd met een spectaculaire bierbrouwerij, een distilleerderij, een koffiebranderij en als kers op de taart ook nog een spannende Rooftop Bar. Beijk gaat nog wat verder in op de sfeer waar we aan moeten denken. “Qua uitstraling denk ik in de basis aan een gezellige Spaanse Mercado, een plek waar mensen spannende gerechtjes kunnen halen, een wijntje kunnen drinken maar wat ook een plek is waar je eventueel ook nog wat boodschappen kunt doen met een traiteur-achtig maar betaalbaar assortiment. Mooie verse producten die qua productieproces volledig transparant zijn.”
Een kijkje binnenin Merckt
We vragen bij Beijk wat verder door over de brouwerij. “Merckt krijgt een eigen bierbrouwerij die over meerdere lagen verweven is met de Foodmarkt. De logistieke processen hiervan gebeuren grotendeels volautomatisch en zitten diep in de grond, op min 2. Als je de productieprocessen bekijkt van het brouwen dan is een deel van het proces overlappend met het stoken. Daarom is er ook gekozen voor een combinatie met een distilleerderij.”
Op de tekeningen ziet het er spectaculair uit, vanaf de vide op de entresol kijk je bijna 15 meter naar beneden langs een wand van fermentatietanks. De stokerij zal splitlevel tussen de begane grond en de kelder hangen. Daarnaast kunnen de koffieliefhebbers terecht in de koffiebranderij die ook weer tussen twee verdiepingen in komt te hangen. Ideeën genoeg. De exacte invulling aan horeca- en Foodcorner aanbod laat nog even op zich wachten, aangezien de sloop van het oude hoekpand nog maar net klaar is en ze nog moeten beginnen aan de kelder. Beijk laat nog wel blijken uitgebreid na te denken over kwalitatieve systemen in zowel logistiek, duurzaamheid en beleving voor de bezoeker en verteld wat meer over de planning;

“De bouw van Merckt volgt snel na de sloop. Daarbij gaat de schep eerst nog bijna twaalf meter de grond in om uiteindelijk een kelder van negen meter diep te kunnen realiseren. De FoodMerckt zal uit drie etages bestaan. De verdiepingen krijgen ieder een eigen bestemming en staan met elkaar in verbinding door transparante vides. Op deze manier wordt het een spannend geheel maar ben je flexibel wat betreft openingstijden en welke zones open zullen gaan, zo kun je afhankelijk van de drukte de foodmarkt groter of kleiner maken. Later op de avond zal het gedeelte van de brouwerij en stokerij doorgaan als een brewpub over meerdere lagen, waarbij de Foodmarkt dicht gaat.”
Last but not least zal er op de bovenste etage van het gehele Merckt-pand een rooftopbar komen met uitzicht op de Grote Markt. De zon zal van ’s ochtends tot ’s avonds het dakterras voorzien van licht en warmte. De bar zal bereikbaar zijn via een lift en door gebruik te maken van een cabrio dak kan men ongeacht de jaargetijde in weer en wind genieten van een van de mooiste Groningse uitzichten.
Tip van Beijk
Op de vraag hoe Beijk zijn visie beschrijft op het behouden van succes binnen de Groningse horecawereld, antwoordt hij dat het belangrijk is om een eigen weg in te gaan. “Zelf heb ik erg veel gereisd en ik heb daarbij heel veel indrukken opgedaan. Dat vormt je, als ik een concept ontwikkel probeer ik dicht bij mijzelf te blijven en minder te kijken naar wat andere ondernemers in de stad doen, ik geloof niet zo in meer van hetzelfde. Goed je huiswerk doen en aanvoelen wat de markt vraagt, ga op zoek naar de nieuwste trends en durf buiten geijkte paden te lopen.”
Wanneer we hem vragen of Merckt zijn laatste project is, geeft hij aan dat er stiekem nog één project is wat al meer dan tien jaar in zijn hoofd spookt. “Deze is nog creatiever dan alles wat ik gedaan heb, en het is niet alleen horeca.” Een spectaculaire belofte.