Tot een aantal jaren terug bood het grootste gedeelte van de Nederlandse horecagelegenheden een kleinschalig assortiment wijnen met daarin weinig keuze. Tegenwoordig worden er steeds vaker meerdere huiswijnen, open wijnen, wijn-uitleg aan tafel, wijn-spijsadvies en spannende wijnen uit relatief onbekende wijnlanden of gebieden aangeboden. Kortom, er is al enige tijd een ontwikkeling aan de gang die bijdraagt aan het verrassen van de gasten.
Deze ontwikkelingen hebben tot gevolg dat er steeds vaker wijntrends ontstaan. Sommige trends houden slechts een jaar of een seizoen stand, andere trends weten zich te nestelen in de wereld van de wijnliefhebber. Dit brengt uitdagingen met zich mee voor de horecaondernemer. De horecaondernemer gaat op zoek naar bijzondere wijnen met een bijzondere prijs-kwaliteitsverhouding, wijnen met een bijzonder verhaal en verrassend mooie wijnen uit onbekende wijnlanden om haar gasten te blijven verrassen.
Graag moedig ik de horecaondernemer aan om kansen aan te grijpen om spannende, onbekende wijnen uit minder bekende wijnlanden en streken aan hun assortiment toe te voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inheemse Portugese druiven variëteiten of een Gruner Sylvaner trocken uit Duitsland. Durf je te onderscheiden van je collega’s, proef de wijnen in combinatie met gerechten en beleef de wijn door al je zintuigen aan de wijn bloot te stellen. Op deze manier vind je de juiste wijnen die perfect aansluiten bij gerechten en of menu’s. Aansluitend mag een korte bondige uitleg aan tafel natuurlijk niet ontbreken.
Ga de uitdaging aan en verras je gasten!
Sanne Schilstra
Sales Manager Wijnhandel Dikkers Groningen
Sanne is jarenlang sommelier geweest in top horeca van noord Nederland, is horeca-expert en heeft een onmetelijke passie voor wijn en gastvrijheid. Sanne zal maandelijks een column schrijven voor Horeca Groningen.